V poslední době se hovoří o tom, že se děti mají učit angličtinu od velmi útlého věku. Podle mnohých studií z oblasti lingvistiky je totiž mozek malých dětí na učení cizích jazyků velmi dobře připraven.
A to zejména jeho plasticita a řečovo-motorické ústrojí, s čímž jsou spojeny výborné imitační schopnosti umožňující přesně zachytit a následně reprodukovat výslovnost a intonaci. Velkou chybou je tento potenciál nevyužít.
„Děti, které navštěvují naše kurzy již od Kissies (skupina nejmladších předškoláků), nemají problém aktivně hovořit s rodilými mluvčími, mají krásnou výslovnost a gramatiku bez chyb, mívají skvělé výsledky v cambridgeských zkouškách a hlavně je skládají bez stresu a nervozity.“ uvádí Adéla Vejvodová, lektorka kurzů pro předškoláky jazykové školy House English.
V čem je tak výhodné začít učit angličtinu (nebo jiný cizí jazyk) děti již v raném věku?
- větší flexibilita, spontánnost a tolerance k novým zkušenostem
- větší ochotna komunikovat
- menší strach z chyb a chybějící slovní zásoby
- velká představivost
- dítě vnímá jazyk přirozeně, ne jako učení
- dobře vyvinutá schopnost abstraktního a kreativního myšlení
Když k tomu přidáme ještě fakt, že děti mají v tomto období nejcitlivější "ucho" - dokazuje to jejich zvídavost vůči novým zvukům, citlivost k intonačním vzorům a rytmu řeči, což jim usnadňuje schopnost imitace.
V období raného dětství zkrátka absorbují jazyk bez většího vynaložení úsilí, zatímco dospělí musí při studiu jazyka tvrdě dřít.