Existuje teorie, že čím dříve je dítě vystavené vlivu druhého jazyka, tím jsou mechanizmy jeho osvojování více podobné mechanizmům učení se mateřského jazyka.
Nic není ale hned, nemůžeme chtít hned po každém dítěti zázraky, jazykový vývoj dítěte lze rozdělit do 4 základních fází:
První fáze = tichá fáze - trvá od začátku vystavování dítěte cizímu jazyku, výjimečně může trvat až do cca 4. ročníku (záleží na osobnosti dítěte), dítě nás poslouchá, vnímá, informace si ukládá, ale ještě není zcela připraveno reagovat ("sedí v koutě" a poslouchá - i to je v pořádku).
Druhá fáze = reproduktivní fáze - tzv. monkey see, monkey do - učení se bez porozumění "proč?" mají něco dělat, potřebují model, po kterém opakují, může jím být lektor/učitel ve třídě, ale klidně také kreslená postavička nebo maňásek - naše děti využívají maňáska pana Smartieho (někteří si ho pořídili i domů), Smartie je jejich oblíbeným hrdinou, znají ho z příběhů, obrázků, písniček, je jejich "anglickým vzorem", snaží se ho napodobovat a opakovat po něm.
Třetí fáze = reproduktivně-produktivní fáze - obvykle začíná koncem 4. ročníku ZŠ, kde dítě přestává "jen" opakovat, ale je již schopno vytvářet vlastní fráze a použít je ve správném kontextu.
Čtvrtá fáze = produktivní - obvykle od 5. ročníku - děti již plynule hovoří.
Co je důležité? Dítě si musí v klidu, bez stresu projít všemi výše zmíněnými fázemi, potřebuje k tomu trpělivost ze strany rodičů i lektorů a vystavení anglickému prostředí, aby mělo odkud čerpat. Pokud však dítě nedojte do čtvrté - produktivní - fáze ještě před pubertou, je již pozdě a proces začíná znovu od první fáze.